Odkryj, jak eksperyment kamiennej twarzy Tronicka pomaga zrozumieć rozwój emocjonalny dzieci i znaczenie więzi.

Znaczenie więzi matka-dziecko

Dr Edward Tronick z Infant-Parent Mental Health Program (Program Zdrowia Psychicznego Dziecka i Rodzica) na Uniwersytecie Massachusetts w Bostonie prowadzi badania dotyczące wpływu depresji matek i innych stresujących zachowań na rozwój emocjonalny i zdrowie niemowląt oraz dzieci. Eksperyment z 1975 roku, znany jako „Still Face Experiment” (Eksperyment twarzy bez wyrazu / kamiennej twarzy), ujawnił, jak niemowlęta reagują na brak odpowiedzi emocjonalnej ze strony matki.

Eksperyment Kamienna Twarz

Podczas spotkania Society for Research in Child Development (Towarzystwo Badań nad Rozwojem Dziecka) w 1975 roku, Tronick zaprezentował wyniki eksperymentu, w którym niemowlę po trzech minutach „interakcji” z nieruchomą i niewyrażającą emocji matką, stawało się poważne i nieufne. Kiedy próby przywrócenia zwykłego wzorca interakcji zawodziły, niemowlę wycofywało się, przyjmując zrezygnowaną postawę.

Praktyczne zastosowanie odkryć

Po wielokrotnych testach i replikacjach eksperymentu stał się on standardową metodą badania hipotez dotyczących percepcji osób, różnic komunikacyjnych wynikających z różnic płciowych czy kulturowych, indywidualnych różnic w stylu przywiązania oraz efektów depresji matki na niemowlęta. Badanie to wykorzystywano również do badania różnic międzykulturowych i analizy zachowań dzieci niesłyszących, z zespołem Downa, narażonych na działanie kokainy, autystycznych oraz dzieci rodziców z różnymi psychopatologiami, szczególnie depresją.

Rola autonomii w rozwoju dziecka

Rick Ackley w swoim artykule z bloga „Geniusz w Dzieciach” sugeruje, że wideo pokazujące eksperyment nie tylko podkreśla znaczenie przywiązania matka-dziecko, ale również ważność poczucia sprawczości dziecka. Autonomia odnosi się do subiektywnego poczucia inicjowania, wykonywania i kontrolowania własnych działań w świecie. Ignorowanie wyrazów emocji dziecka może prowadzić do utraty tego poczucia.

Wychowanie emocjonalne według dr Gottmana

Dr Gottman nazywa proces wspierania dziecka w rozumieniu i regulowaniu emocji „treningiem emocjonalnym”. Kluczowe kroki tego procesu obejmują: świadomość emocji dziecka, rozpoznanie wyrazu emocji jako okazji do intymności i nauczania, empatyczne słuchanie i walidacja uczuć dziecka, pomoc w nazywaniu emocji słowami oraz wyznaczanie granic podczas pomocy dziecku w rozwiązywaniu problemów czy radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami.

Budowanie emocjonalnych więzi

Podobnie jak w partnerstwie, można rozpoznawać sygnały wysyłane przez dzieci i reagować na nie, tworząc i umacniając emocjonalne połączenia. Oznacza to bycie zainteresowanym tym, co mówią lub robią, oraz słuchanie w celu zrozumienia. Ważne jest walidowanie ich uczuć i emocji, zadawanie pytań oraz bycie wsparciem, którego potrzebują.

Zespół Redakcyjny Instytutu Gottmana zajmuje się przekazywaniem ogólnego przesłania Instytutu i ma na celu pomoc osobom, parom i rodzinom w tworzeniu i utrzymywaniu większej miłości i zdrowia w relacjach.

Dodaj komentarz

Pomóż nam znaleźć wspaniałe treści

O Nas

Zasoby Świadomości to projekt mający na celu zgromadzenie pomocnych nam wszystkim, najcenniejszych zasobów dostępnych dla nas w sieci.

Jeśli korzystasz z materiałów, do których wracasz, które uważasz za wartościowe, inspirujące, poruszające, podziel się nimi proszę z nami wszystkimi.

Więcej informacji znajdziesz przechodząc na dedykowaną stronę z informacjami o projekcie.

Zaproponuj materiał